join le..=)

Sunday, December 25, 2011

kasar siot bahasa lu!

wiki..wiki..^.^pejam celik..pejam celik..dh nk habes cuti ni ye??hw pn blom cyap2 gak...agak2nye ckgu patut bagi cuti stahun tok buat hw ni ye??^.^esok sy akan menjalankan satu misi yg dinamakan "MISI KE ARAH MASA HADAPAN"..its mean,study la..cuti ni sy habeskan dgan sejarah,sejarah,sejarah!sampai takde mase nk study benda lain..
     k.based on my entry,actually sy nak bagitau ade ape dgan perkataan yg always digunakan mase kini..
e.g:

AKU


SAYA


KAU


AWAK


GUA


LU

KAMEK(for sarawakian only)

KITAK(for sarawakian only)



okay..first of all,dlam blog ni pun kdang2 sy terpakai prkataan "aku" dan "saya"..actually,sy lbih slesa guna perkataan "aku" dlam blog ni tapi kan kasar semacam bunyi die.sbab tu la,sy nak biasekan diri sy menggunakan perkataan "saya"..

    "aku"

    okay..bg saye,saye guna perkataan "aku" ni bile cakap dgan kengkawan yg dh biase tu..e.g:kengkawan pompuan dan lelaki mase sklh rndah and budak laki-laki sklh menengah(tdak termasuk senior)..ntahla..sy rase lebih selesa guna perkataan "aku" tu utk cakap ngn diorang..maybe,sbab dh terbiase mase sklh rndah dulu kot...but,sy tak guna perkataan "aku" tu utk pompuan sklh menengah and senior..rase cam kasar lak bile ckap dgn diorang guna perkataan "aku" ni..but,kitorang,sbg warga kampong Kabong ^.^ menggunakan perkataan "aku-kitak" dgan parents or family member..tak tau la plak org lain..ni based on my family je la..^.^

     "kau"

     perkataan"kau" ni pon saye gune cam e.g atas tadi tuh..tp kitorang,"sarawakian" pronounce word tu as "ka-wu"..dan bukannya "kau"..

     "saya"

     perkataan ni sy nk biasekan dlam blog ni..bg saye prkataan ni lemah lembut je bunyi die..takla kasar sgat cam prkataan "aku" tdi kan..

     "awak"

    awak??hhmm...prkataan ni mmang jarang sy guna ckit..tak biase sgat pakai..but,sy rase prkataan ni sweet la..^.^..taktau ngape..

    "gua" dan "lu"

    ni kebiasaannya digunakan utk "budak-budak rempit"!!e.g:

"gua nak race malam ni..lu nak join tak??"

seriously sy tak pernah guna word tu and seriously word tu extremely kasar (bg sy la..)

     "i" dan "you"

     for org yg tengah bercintan-cintun di luar sane,of course korang prnah gune word2 ni kan??(sy rase la..kalau tak,bagitau la ayat ape korang pakai ek??^.^)but,for me sy gune prkataan ni utk cakap dgan bestfriend sy..haha..kitorang nk main2 je...

    "sayang,darling,baby etc"

    seriously,sy memang GELI dgar perkataan ni..EEEEWWWW!!!...kalau dh kawen takla kesah nk guna perkataan panggilan ape sekalipun..kalau stakat maseh cinta monyet,cinta muka buku,cinta remaja..jganla..geli tau??gunela perkataan laen..kite maseh BUDAK KECIK..

     "kamek kitak"(for sarawakian only)

    ni dh biase sangaaaaaattttt digunakan..e.g:

"kamek mok makan lok."

"kitak polah pa kinek??"

for semenanjung people,who want to study sarawak dialek,please study with me..ahaks..bolela tolong korang ckit2kan..


okai..i think thats all from me..for those yg terase tu,sy nak mntak maaf bebanyak la kat korang ek??sy pn imperfect cam korang..k3???wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...